Stappenplan voor jouw kledingmerk

Naast een uitgewerkt businessplan zijn er nog meer zaken waar je van tevoren rekening mee moet houden. Wij hebben alvast wat punten voor je uitgeschreven om goed over na te denken en mee te nemen in je plan. Door deze stappen zorgvuldig te doorlopen, zul je op een succesvolle manier je eigen kledingmerk op de markt brengen.

“Het is een lange weg van concept naar kledingwinkel, waarbij aan elke stap evenveel aandacht gegeven dient te worden”

tips-kledingmerk-starten-eigenlabel

Schrijf een businessplan

Maak een goed doordacht businessplan voor je nieuwe onderneming. Beschrijf in je businessplan zo gedetailleerd mogelijk alle aspecten die van belang zijn bij het starten van je eigen kledinglijn. Een belangrijk onderdeel van je businessplan is je financiële slagkracht en hoe deze optimaal te benutten.

Bepaal je doelgroep

Wie gaat jouw kledinglijn dragen? Bepaal vooraf voor welke doelgroep en leeftijdscategorie jouw kledingmerk zou moeten zijn en in welke behoefte de kleding voorziet. Stel ook vast ook of je alleen heren en/of dameskleding wilt produceren, en in welke prijscategorie je kleding valt. Met dit soort belangrijke informatie bepaal je veel makkelijker hoe jouw collecties eruit moet komen te zien.

Bepaal je budget

Al eerder spraken we over een financieel plan. Het is belangrijk om van tevoren te bepalen wat je wilt gaan uitgeven aan bijvoorbeeld je kledingcollecties, een webshop of aan marketingdoeleinden. Al deze aspecten zijn eenmaal nodig en kosten geld wanneer je een eigen kledinglijn wilt opzetten. Dit plan helpt je ook met je verdere collecties. Je kunt namelijk je geld maar één keer uitgeven.

Stel een tijdschema op

Een goed tijdschema maken voor je kledingproductie is “key”. Met welk seizoen wil je bijvoorbeeld starten. Houd er rekening mee dat er voor de productie van je kledinglijn weken en soms maanden nodig zijn om te realiseren. Plan daarom goed wanneer je moet beginnen bij het starten van een eigen collectie, zodat je niet in de winter met zomerkleding komt te zitten.

Merknaam en logo

Zomaar wat T-shirts bedrukken betekent natuurlijk nog niet dat je een modemerk bent gestart. Om een succesvol kledingmerk neer te kunnen zetten heb je wel een duidelijk concept nodig. Je merknaam en logo zijn daar een weerspiegeling van. Het is dus belangrijk om hier goed over na te denken voordat je de kleding laat produceren. Uiteindelijk zal de merknaam en het logo namelijk herkent moeten worden door de doelgroep.

Concept en ontwerp

Het concept van jouw merk is natuurlijk erg belangrijk. Wat maakt jouw merk zo speciaal? In welke behoefte voorziet jouw kleding. Waarom moeten mensen jouw merk kopen in plaats van een ander merk? Uiteraard is een goede naam en een goed logo belangrijk. Maar het verhaal achter jouw merk is nog veel belangrijker. Laat dat ook aansluiten op de ontwerpen van je kleding en de filosofie daarachter.

Stel je collectie samen

Kledingcollecties samenstellen is een vak apart. Er gaat veel planning aan vooraf om een complete lijn te maken van producten die volledig op elkaar aansluiten. Zo kun je denken aan natuurlijk kleuren en materialen, maar denk ook aan labels, hangtags en verpakkingen. Daarmee zorg je ervoor dan je kledingcollecties precies bij je doelgroep past. Hierdoor maak je je merk dus ook echt uniek.

Marketing en verkoop

Veel kledingmerken beginnen direct met een online shop en verkoop aan particulieren. Maar overweeg ook de mogelijkheid om je kleding B2B te verkopen aan andere webshops en in retail winkels. Dit maakt je afzetmarkt groter en je zult sneller naamsbekendheid krijgen. Wil je toch eerst alleen een eigen webshop? Ook daarmee kunnen wij helpen. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op, we staan je graag te woord!

Contact